ΤΑ 10 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΙΔΑΝΙΚΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ [ΒΑΣΕΙ ΕΡΕΥΝΩΝ]


Ο δάσκαλος είναι ο πομπός στην επικοινωνία που λαμβάνει χώρα στη σχολική τάξη και ο μαθητής ο δέκτης.

Όταν η πληροφορία μεταδίδεται ξεκάθαρα από τον πομπό, τότε έχει επιτευχθεί ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η ισότητα μέσα στην αίθουσα της σχολικής τάξης δεν επιτυγχάνεται μόνο από την ισότιμη μεταχείριση του κάθε μαθητή από τον δάσκαλο, αλλά και με συνυπολογισμό της διαφορετικότητας που προκύπτει τόσο από γενετικούς, όσο και από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Πέρα από την αμφίδρομη σχέση που πρέπει να έχει με τους μαθητές ένας δάσκαλος, χρειάζεται και η ικανότητα να δημιουργεί ένα περιβάλλον επικοινωνίας και συνεργασίας ανάμεσα στους ίδιους.Πολλοί μελετητές από την αρχαιότητα έως σήμερα έχουν προσπαθήσει να αποκρυπτογραφήσουν τα μυστικά του καλού δασκάλου, άλλοτε επικαλούμενοι τη φιλοσοφία, άλλοτε την προσωπική εμπειρία και πλέον με έρευνες παρατήρησης και μακροχρόνιας βιβλιογραφικής μελέτης. Οι ερευνητές συνθέτουν τα κομμάτια του παζλ που οδηγούν στη σπουδαία διδακτική περιπέτεια που ονομάζουμε σχολείο και τα χαρακτηριστικά εκείνα που πρέπει να συγκεντρώνει ο δάσκαλος ώστε να ηγηθεί αυτής της θαυμάσιας και δύσκολης διαδικασίας. 

Σε αυτό το άρθρο του Parents Hub, θα δούμε τα 10 χαρακτηριστικά που οι περισσότερες έρευνες έχουν καταλήξει ότι έχει ο ιδανικός δάσκαλος.

Τα Χαρακτηριστικά Του Καλού Δασκάλου Σύμφωνα Με Έρευνες

Πρόσφατη έρευνα του μελετητή Soares de Araujo Mesquita, συμπεραίνει πως ο καλός δάσκαλος είναι ο επαγγελματίας που αναπτύσσει ισχυρούς δεσμούς με τους μαθητές του, μπορεί να δημιουργεί ένα περιβάλλον στο οποίο οι αισθήσεις συμβάλλουν στην επίτευξη της μάθησης και λειτουργεί καταλυτικά στη διαδικασία αυτή.


Τα 10 χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου που έχουμε συγκεντρώσει είναι τα εξής.

1. Ο Ιδανικός Δάσκαλος Πρέπει Να Είναι Επικοινωνιακός

Ο δάσκαλος είναι ο πομπός στην επικοινωνία που λαμβάνει χώρα στη σχολική τάξη και ο μαθητής ο δέκτης.

Όταν η πληροφορία μεταδίδεται ξεκάθαρα από τον πομπό, τότε έχει επιτευχθεί ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, χωρίς φυσικά να υποτιμάμε όλους τους υπόλοιπους παράγοντες που συνυπολογίζονται σε αυτήν. Η σταθερή φωνή με διακυμάνσεις για έμφαση όπου χρειάζεται, η σωστή άρθρωση και τα εύστοχα παραδείγματα είναι κάποια από τα στοιχεία που συνθέτουν αυτό που λέμε μεταδοτικότητα.

Αντίστοιχα, ο σωστός εκπαιδευτικός μπορεί να λειτουργήσει και ως δέκτης, αφού σχεδόν πάντα τα όσα συμβαίνουν σε μια τάξη βασίζονται σε μια αμφίδρομη επικοινωνία όπου οι μαθητές αλληλεπιδρούν μαζί του, εκφράζονται, απαντούν σε ερωτήσεις, και πρωταγωνιστούν οι ίδιοι στην εκπαιδευτική πράξη.

Θυμόμαστε όλοι εκείνον τον καθηγητή που έμπαινε βαριεστημένα στην τάξη, εξέταζε βαριανασαίνοντας μερικούς μαθητές, εξηγούσε βιαστικά τη θεωρία, και μετά κοιτούσε ανυπόμονα το ρολόι μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι που θα τον λύτρωνε από το δυστύχημα που αποκαλούσε “δουλειά”.

Σωστά το μαντέψατε, δεν πρέπει να ήταν και πολύ παθιασμένος με το αντικείμενό του.

Σύμφωνα με την ερευνήτρια Ζωή Διονυσίου, ο καλός δάσκαλος μπορεί να πετύχει την αυτοπραγμάτωση μέσα από το μάθημά του. Μόνο έτσι μπορεί να μεταλαμπαδεύσει την αγάπη για το αντικείμενο στους μαθητές.

Σίγουρα δεν έχουν όλοι την τύχη να εργάζονται στον τομέα που θα ήθελαν, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση η διεκπεραίωση γίνεται αντιληπτή αμέσως και δεν φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Στις τάξεις του δημοτικού ειδικά, θα τον χαρακτηρίζαμε ακόμα και “κακό” δάσκαλο, αφού οι επιπτώσεις από μια τέτοια στάση μπορεί να δυσκολέψουν αρκετά τους μαθητές του.

Ιδανικός δάσκαλος για παιδιά όλων των ηλικιών είναι εκείνος που θα τους εμφυσήσει τη δίψα για μάθηση μέσα από το παράδειγμά του.

Από έρευνα του Singh φάνηκε πως ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου είναι οι επικοινωνιακές δεξιότητες. Ο σωστός δάσκαλος ακούει, αντιλαμβάνεται τις απορίες, και αν είναι εξαιρετικός δάσκαλος, μαθαίνει κιόλας από τους μαθητές του.

2. O Καλός Δάσκαλος Μοιράζεται Τη Βαθιά Γνώση Αλλά Και Τον Ενθουσιασμό Για Το Αντικείμενό του.

Διαβάστε τη συνέχεια ΕΔΩ


Σχόλια